Het Koninklijk onderscheiden Hilversums Muziekgezelschap Excelsior

Het Hilversums Muziekgezelschap EXCELSIOR is een voortzetting van het Politie Muziekgezelschap EXCELSIOR dat op 20 mei 1919 werd opgericht. Aanleiding om tot oprichting te komen was dat in het jaar 1917 een aanvang werd gemaakt met het werken in ploegenverband. Hierbij waren er werktijden van 12 uur.  Deze uren waren verdeeld over de dag dus er werd ’s morgens een paar uur gewerkt en dan weer ’s middags en ook nog ’s avonds.

Door deze vernieuwde werkwijze ontstond er ruimte tussen de werktijden waarbij het idee werd opgevat om een lokale Politie Muziekvereniging op te richten. Na een open inschrijving waren er 20 politiemensen die wel belangstelling hadden om lid te worden maar lang niet iedereen kon een muziekinstrument bespelen laat staan dat zij het muziekschrift konden lezen.

Wij waren niet het enige Politie Muziekgezelschap in Nederland want Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Rotterdam waren ons al voor gegaan. In hoogtij dagen gedurende de jaren 60 van de vorige eeuw waren er in Nederland 23 politie muziekverenigingen. Uiteindelijk vierden wij in het jaar 2019 ons 100-jarig bestaan en bijna tegelijkertijd werd aan ons duidelijk gemaakt dat door reorganisatie binnen Politie Nederland er ook een reorganisatie zou worden doorgevoerd bij de Politie Muziekverenigingen.

Nadat wij op de hoogte waren gebracht over de voorwaarden waaraan deze gezelschappen moesten voldoen werd door het bestuur voorgesteld en door de leden besloten dat wij in de toekomst als “burger” vereniging verder zouden gaan maar dat wij wel verbonden zouden blijven aan de Politie.

In het jaar 2020 werd het een en ander bekrachtigd waardoor er wat meer gelegenheid ontstond dat ook burgerleden zich aan kunnen sluiten bij onze vereniging. Op dit moment (2023) bestaat de vereniging nog uit 23 leden en we zijn naarstig op zoek naar uitbreiding van muzikanten. Dit wil niet zeggen dat we niet meer kunnen optreden want nog steeds verzorgen wij  gemiddeld zo’n 20 optredens per jaar.

Het orkest staat al vanaf het jaar 2012 onder de muzikale leiding van de heer Pierre Konings. Ieder jaar wordt de programmering aangepast. Hiervoor worden de leden geraadpleegd maar in veel gevallen wordt het overgelaten aan de muziekkeuzecommissie.

Onze beschermheer is de heer Gerhard van den Top, burgemeester van Hilversum. Hij draagt de vereniging een warm hart toe en hij is de 11de burgemeester van Hilversum die vanaf onze oprichting het beschermheerschap op zich neemt. De leden van EXCELSIOR zijn daar natuurlijk trots op en zullen in voorkomende gevallen de Gemeente Hilversum muzikaal ondersteunen.

Wij zijn ook trots op het feit dat wij ons statisch archief en ook nog een fotoarchief nog vanaf de oprichting compleet hebben. De notulen van de oprichtingsvergadering tot aan de laatste notulen van de bestuursvergadering worden nauwkeurig bewaard. In een boekwerkje dat uitgegeven is in het jaar 2019 en dat de naam meekreeg “EXCELSIOR 100 jaar Politiemuziek in Hilversum” hebben we nog eens uitgebreid omschreven wat het betekende, en wat het nog steeds betekent voor de leden van onze vereniging en voor de burgerij van Hilversum

Met trots zullen we nog vele jaren onze muzikale kwaliteiten aan het Hilversums publiek laten horen en zien en uiteraard bent u van harte welkom om naar ons te komen kijken en luisteren. Wilt u lid worden van onze vereniging? Neem dan contact op met de secretaris via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bezoek onze website: www.hilversumsmuziekgezelschapexcelsior.nl

De secretaris,

Jurjen Koetze